Digital Humanities and Education

Our aim is to help researchers, teachers and educators (among other users) using digital language data (written, oral and multimodal) in Humanities, Social Sciences and other disciplines. To achieve that, we will encourage users to participate in some of our interdisciplinary research projects by developing or adapting linguistic data, maintaining or adapting NLP tools (language processing tools). In addition, we will present the most significant projects of these collaborations, in order to ...Read More

see more

dh_tabs

Demos

Analhitza

Norbere corpusetik infromazio linguistikoa ateratzeko tresna erabilerraza

Compress-eus

Testuak laburtzen laguntzeko on-line zerbitzua. Estrakziozko (azpimarratu) eta abstrakziozko (editatu) laburpenak egiten laguntzen du.

 

Contracts



  • (2020 - 2021)


  • (2019 - 2019)
All HiTZ projects.

Patents

leXkit

Generic XML-based Dictionary CMS.

Arikiturri

An Automatic question generator for language learning based on corpora and NLP techniques.

News

Resources

Publications

Suna Şeyma Uçar, Itziar Aldabe, Nora Aranberri, Ana Arruarte

Exploring Automatic Readability Assessment for Science Documents within a Multilingual Educational Context (2024)

Uçar, SŞ., Aldabe, I., Aranberri, N. et al. Exploring Automatic Readability Assessment for Science Documents within a Multilingual Educational Context. Int J Artif Intell Educ (2024). https://doi.org/10.1007/s40593-024-00393-2

Irune Ibarra, Asunción Martínez, Jose Maria Arriola

Análisis de las revisiones espontáneas a nivel de palabra para la mejora de la escritura a mano en segundo de Educación Primaria (2024)

Educación en la era digital. Propuestas innovadoras para los desafíos educativos del presente y del futuro. Tirant lo Blanch, capit. 3º, pp.65-77.

Irune Ibarra, Mikel Iruskieta

Intervención individualizada de la transcripción escrita con smartpen y basada en corpus lingüísticos: casos de 2 niños mellizos con trastorno del desarrollo del lenguaje (TDL) (2023)

GRAO 62: Análisis y estudios. 38-49 or.

Ekain Arrieta, Igor Odriozola, Xabier Arregi, Mikel Iruskieta

HABE-IXA euskarazko idazmen-proben corpuseko idazlanen mailakatze automatikoa (2023)

eHizpide 101

Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze

Measuring language distance for historical texts in Basque (2023)

Procesamiento del Lenguaje Natural, Revista no 70, marzo del 2023, pp. 53-61

Miriam Peña-Zabala, Nagore Martinez-Merino, Mikel Iruskieta

UBE: Hezkuntza komunitatea elkareraginean (2023)

Estructura modular, metodologías activas y compromiso social en innovación educativa universitaria: La experiencia de la Facultad de Educación de Bilbao, UPV/EHU (2011-2021)

Aner Egaña, Itziar Aldabe, Oier Lopez de Lacalle

Exploration of Annotation Strategies for Automatic Short Answer Grading (2023)

The 24th International Conference on Artificial Intelligence in Education, AIED 2023

David Lindemann, Aitzol Astigarraga, Marije Bidaguren, Emilio Delgado, Galder Gonzalez, Kepa Sarasola

Inguma eta Wikidata uztartuz, euskarazko zientziaren ezagutza-graforantz (2023)

Lindemann, D. (arg.). Miren Azkarateri esker onez, 15-30. UPV/EHU Argitalpen zerbitzua. Bilbo.

Galder Gonzalez Larrañaga, Olatz Perez de Viñaspre Garralda

Nor da nor Lur Hiztegi Entziklopedikoan?: euskarazko lehenengo entziklopediaren demografia digital alderatua (2023)

Uztaro: giza eta gizarte-zientzien aldizkaria, number 124, pag 25-49

Jose Mari Arriola, Mikel Iruskieta, Irune Ibarra, Asunción Martínez

Semiautomatic Study of Handwriting Development in Basque Children at Primary Schoo (2023)

Conference: The European Conference on Language Learning 2023

Unai Atutxa-Barrenetxea, Mikel Iruskieta

Taller de resumen de textos en euskera basado en la coevaluación y feedback automático (2023)

CIISE¨23 - V CONGRESO INTERNACIONAL EN INCLUSIÓN SOCIAL Y EDUCATIVA

Blanka Klimova, Marcel Pikhart, Katerina Fronckova, Christina Sanchez-Stockhammer, Yulia Stukalina, Mikel Iruskieta, Kübra Okumuş Dağdeler, Eve Lejot, Antigoni Parmaxi, Rocío Bartolomé Rodríguez, Antonio Pareja-Lora

Analysis of foreign language teachers' attitudes towards digital teaching in the European Union countries (2023)

Sustainable Multilingualism 23

Kuzman, Taja ; Ljubešić, Nikola ; Erjavec, Tomaž ; Kopp, Matyáš ; Ogrodniczuk, Maciej ; Osenova, Petya ; Rayson, Paul ; Vidler, John ; Agerri, Rodrigo ; Agirrezabal, Manex ; Agnoloni, Tommaso ; Aires, José ; Albini, Monica ; Alkorta, Jon ; Antiba-Cartazo, Iván ; Arrieta, Ekain ; Barcala, Mario ; Bardanca, Daniel ; Barkarson, Starkaður ; Bartolini, Roberto ; Battistoni, Roberto ; Bel, Nuria ; Bonet Ramos, Maria del Mar ; Calzada Pérez, María ; Cardoso, Aida ; Çöltekin, Çağrı ; Coole, Matthew ; Darģis, Rober

Linguistically annotated multilingual comparable corpora of parliamentary debates in English ParlaMint-en. ana 4.0 (2023)

Slovenian language resource repository CLARIN.SI

Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri

HiTZ-IXA at PoliticES 2023: Document and Sentence Level Text Representations for Demographic Characteristics and Political Ideology Detection. (2023)

Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri (2023). HiTZ-IXA at PoliticES 2023: Document and Sentence Level Text Representations for Demographic Characteristics and Political Ideology Detection. In Proceedings of the Iberian Languages Evaluation Forum (IberLEF 2023) co-located with the Conference of the Spanish Society for Natural Language Processing (SEPLN 2023), Jaén, Spain, September 2023.

M. Pikhart, B. Klimova, F. Meunier, I. Ibarra, F. Suñer, K. Zamborova, M. V. Soulé, R. Bartolome, A. Parmaxi, J.M. Arriola

A Systematic Review of the Cognitive Impact of Digital Media Modalities on Reading Comprehension in L2 (2023)

Investigaciones. Sobre Lectura, 18(2), 56-87.

J.M. Arriola, M. Iruskieta, I. Ibarra, A. Martínez

Semiautomatic Study of Handwriting Development in Basque Children at Primary School. (2023)

https://papers.iafor.org/ https://papers.iafor.org/wp-content/uploads/papers/ecll2023/ECLL2023_70938.pdf

Jose Maria Arriola, Jon Alkorta, Ekain Arrieta, Mikel Iruskieta

Towards automatic essay scoring of Basque language texts from a rule-based approach based on curriculum-aware systems (2023)

Proceedings of the NoDaLiDa 2023 Workshop on Constraint Grammar - Methods, Tools and Applications Eckhard Bick, Trond Trosterud, Tanel Alumäe (Editors)

Irune Ibarra, Asunción Martínez-Arbelaiz, Jose Maria Arriola

Los corpus lingüísticos y los videos de la escritura a mano como herramientas para la mejora de la escritura cursiva (2023)

Actas del 6º Congreso Mundial de Educación EDUCA 2023

Irune Ibarra, Asunción Martínez, Jose Maria Arriola

Buliding bridges between research and schools:Feedback to primary education teachers on handwriting. (2023)

20th Biennial EARLI Conference (EARLI 2023), Thessaloniki, Greece, Abuztuak 23. Book of Abstracts (149. orr.).

Ibarra, I. Martínez-Arbelaiz, A. Arriola, J.M., Iruskieta, M

El proceso de escritura a mano en 2º de primaria: ¿Cómo interpretar las pausas 2 observadas? (2023)

I Congreso Internacional Infancia, Adolescencia y Juventud. INFAPOST. Urtarrilak 19 eta 20.

Gordo, I, Ibarra, I., Iruskieta, M. eta Limpo, T.

Azkar idatzi eta ortografia onarekin! (2023)

Booktegi

Mikel Iruskieta

Herramientas Digitales para las Humanidades Digitales en la e-infraestructura CLARIN (2022)

Creación de un proyecto en humanidades digitales basado en el análisis de textos: modelado y procesamiento

Irune Ibarra, Mikel Iruskieta

Disgrafia hobetzeko esku-hartzea idazkailu digitala erabiliz (2022)

UZTARO 121, 155-178

Ibarra, I. eta Iruskieta M.

Corpus lingüísticos, smartpen y whatsapp: Intervención en escritura de una madre con sus hijos (2022)

IV Congreso internacional en Inclusión Social y Educativa: CIISE

Jon Alkorta, Mikel Iruskieta

Adding the Basque Parliament Corpus to ParlaMint Project (2022)

ParlaCLARIN III at LREC2022 - Workshop on Creating, Enriching and Using Parliamentary Corpora: 107–110

Mikel Iruskieta, Ainara Estarrona, Aritz Farwell, German Rigau

INTELE: promoviendo la participación en las infraestructuras: CLARIN y DARIAH (2022)

The International Congress on Libraries & Digital Humanities: projects and challenges

Mikel Iruskieta, Mari Mar Boillos

Aproximación al género Trabajo de Fin de Grado en euskera: hacia una identificación de las características lingüístico-discursivas (2022)

In Elena Alarcón, José Sanchez-Santamaria, Purificación Cruz (Coord.) Nuevos contenidos para una nueva docencia, 283-296

Jose Mari Arriola

MACHINE TRANSLATION AS AN AID FOR WRITING BY COMPUTER SCIENCE UNIVERSITY STUDENTS (2022)

15th annual International Conference of Education, Research and Innovation, 7-9 November, 2022 Seville, Spain

Mikel Iruskieta, Ainara Estarrona, Aritz Farwell, German Rigau

INTELE : promoviendo la participación en las infraestructuras ERIC CLARIN y DARIAH (2022)

Boletín ANABAD. LXXII (2022), NÚM. 2, ABRIL-JUNIO. MADRID. ISSN: 2794-0519 (USB) - 2444-7293 (Internet)

Amaia Aguirregoitia Martinez, Kepa Bengoetxea Kortazar, Itziar Gonzalez-Dios

Journal of Immersion and Content-Based Language Education, Volume 9, Issue 1, May 2021, p. 4 - 30

Abel Camacho, Mikel Iruskieta

Euskararen i(ra)kaskuntza-prozesuak: hezkuntza eta hizkuntza teknologiak (2021)

Tantak 32-2: 9-31

Itziar Gonzalez-Dios, Uxoa Iñurrieta, Igone Zabala

General and Specialised Corpora to Raise Linguistic Awareness in a Language Undergoing the Normalisation Process: Academic Writing in Basque (2021)

Gonzalez Dios, I.; Iñurrieta, U.; Zabala, I. General and specialised corpora to raise linguistic awareness in a language undergoing the normalisation process: academic writing in Basque. A: AELFE-TAPP 2021 (19th AELFE Conference, 2nd TAPP Conference). "Multilingual academic and professional communication in a networked world. Proceedings of AELFE-TAPP 2021 (19th AELFE Conference, 2nd TAPP Conference). Vilanova i la Geltrú (Barcelona), 7-9 July 2021". Vilanova i la Geltrú: Universitat Politècnica de Catalunya, 2021, ISBN 978-84-9880-943-5.

Igone Zabala, Izaskun Aldezabal, Maria Jesus Aranzabe

Academic Research Works and Domain Dinamics: Resources and Tools for Basque Academic Writing (2021)

18th International Conference on Minority Languages (Bilbao, 2021/03/24-26)

Mikel Iruskieta

Herramientas Digitales para las Humanidades Digitales en la e-infraestructura CLARIN (2021)

Curso de Verano: Creación de un Proyecto en Humanidades Digitales basado en el análisis de textos: Modelado y Procesamiento

Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri

Social analysis of young Basque-speaking communities in twitter. (2021)

Journal of Multilingual and Multicultural Development, pp 1-15, Routledge, 2021.

Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ricardo Etxepare, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze

The First Annotated Corpus of Historical Basque (2021)

Digital Scholarship in the Humanities, vol. 37(2), pp. 391-404

Irune Ibarra, Mikel Iruskieta

Smartpen and language corpora: handwriting interventions in children with learning difficulties (2021)

Understanding Language and Literacy Development in the Digital Age – e-LADDA CON 2021 - 28th and 29th September

Mikel Iruskieta, Maria del Mar Boillos

Los modelos discursivos de los trabajos finales de grado del área de educación en euskera (2021)

Congreso Universitario Internacional sobre Contenidos, Investigación, Innovación y Docencia.

Irune Ibarra, Unai Atutxa, Mikel Iruskieta

Idazteko zailtasunak detektatzeko eta esku hartzeko proposamena Lehen Hezkuntzan (2021)

Ikastorratza: 1-29

Mikel Iruskieta

Helduen hizkuntza i(ra)kaskuntzan hizkuntza-teknologiak: zenbait arrakasta eta euskararen etorkizuneko erronkak (2021)

Euskarabidea 2020-2021 ikasturtearen irekitze-ekitaldira

Igone Zabala, María Jesús Aranzabe, Izaskun Aldezabal

Retos actuales del desarrollo y aprendizaje de los registros académicos orales y escritos del euskera (2021)

Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación 88, pp. 31-50

Ibarra, I. Iruskieta M., Martínez-Arbelaiz, A

Hizkuntzen corpusen bidez 2. mailako ikasleen transkripzioa ebaluatzeko proben euskaratzea (2021)

Euskararentzako hizkuntza-teknologia Humanitateetan eta Zientzia Sozialetan garatzeko CLARIAH-EUS azpiegitura diseinatzen jardunaldia

Unai Atutxa-Barrenetxea, Arantza Diaz de Ilarraza, Mikel Iruskieta, Olatz Ansa

Unibertsitateko ikasleen laburpen-gaitasunaren azterketa eta testuaren egitura hierarkikoan oinarrituriko atzeraelikadura automatikoa (2021)

Gizarte zientziak eta zuzenbidea: IV. Ikergazte Nazioarteko Ikerteta Euskaraz. 2021eko ekainaren 9, 10 eta 11 Gasteiz, Euskal Herria. (pp. 247-254)

Oscar Sainz, Oier Lopez de Lacalle, Itziar Aldabe, Montse Maritxalar

Domain Adapted Distant Supervision for Pedagogically Motivated Relation Extraction (2020)

Proceeding of 12th Edition of its Language Resources and Evaluation Conference (LREC2020). Marseille, France

Andrea Horbach, Itziar Aldabe, Marie Bexte, Oier Lopez de Lacalle and Montse Maritxalar

Linguistic Appropriateness and Pedagogic Usefulness of Reading Comprehension Questions (2020)

Proceeding of 12th Edition of its Language Resources and Evaluation Conference (LREC2020). Marseille, France

Mikel Iruskieta, Amaia Arroyo-Sagasta, Abel Camacho, Montse Maritxalar

Teknologia, testuinguru digitala eta konpetentzia digitalak hezkuntzan (2020)

Euskonews 748. ISSN: 1139-3629. URL: http://www.euskonews.eus/zbk/748/teknologia-testuinguru-digitala-eta-konpetentzia-digitalak-hezkuntzan/ar-0748001002E/

Kepa Bengoetxea, Itziar Gonzalez-Dios, Amaia Aguirregoitia

AzterTest: Open source linguistic and stylistic analysis tool (2020)

Procesamiento del Lenguaje Natural, 64, 61-68. http://journal.sepln.org/sepln/ojs/ojs/index.php/pln/article/view/6196

Itziar Gonzalez-Dios, Kepa Bengoetxea, Amaia Aguirregoitia

LagunTest: A NLP Based Application to Enhance Reading Comprehension (2020)

1st Workshop on Tools and Resources to Empower People with REAding DIfficulties (READI2020), pages 63–69. ISBN: 979-10-95546-44-3 https://www.aclweb.org/anthology/2020.readi-1.10/ https://lrec2020.lrec-conf.org/media/proceedings/Workshops/Books/READI2020book.pdf

Nora Aranberri

With or without you? Effects of using machine translation to write flash fiction in the foreign language (2020)

Proceedings of the 22nd Annual Conference of the European Association for Machine Translation, p. 165–174, Lisboa, Portugal, November 2020.

Jose Mari Arriola, Josu Goikoetxea, Mikel Iruskieta

Hizkuntza-teknologiak hizkuntzen ikas-irakaskuntzan: zenbat aukera, hainbat erronka (2020)

ehizpide 95: 1--21

Ibarra, I., Ortube, M., Iruskieta, M.

Loturak landuz: idazketa errazeko programa (2020)

Booktegi.

Hormaetxe G., Iruskieta M.

Parekoen behaketarekin komunikazio-gaitasuna ebaluatzen: zer dute nahiago ikasleek, errubrika tradizionala ala bideo-behaketa (2020)

e-Hizpide 96

Camacho A., Iruskieta M., Latatu A., Lonbide P.

UEUren Online ikaskuntzarako eredu pedagogikoaren sorrera eta garapena (2020)

UZTARO 118, 5-38

Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ricardo Etxepare, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze

Sintaktikoki etiketatutako euskarazko corpus historikoa eraikitzen (2020)

Fontes Linguae Vasconum 50 urte. Ekarpen berriak euskararen ikerketari. Nuevas aportaciones al estudio de la lengua vasca

Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ricardo Etxepare, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze

Dealing with dialectal variation in the construction of the Basque historical corpus (2020)

Proceedings of the 7th Workshop on NLP for similar languages, varieties and dialects (VarDial2020 at COLING 2020).

Unai Atutxa, Mikel Iruskieta, Olatz Ansa

Laburpena eskolan: estrakzioaren eta abstrakzioaren arteko zubia eskolan (2020)

Hizkuntzaren eta Literaturaren Didaktika testuinguru eleaniztunetan: Hizkuntzaren eta Literaturaren Didaktikaren Nazioarteko XX. Kongresuko aktak. 57-66.

Mikel Iruskieta, Arantza Diaz de Ilarraza

Tecnologı́as del lenguaje para la enseñanza e investigación en Humanidades Digitales (2019)

Universidad de La Habana

Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ander Soraluze, Manuel Padilla-Moyano

Spelling Normalisation of Basque Historical Texts (2019)

Procesamiento del Lenguaje Natural, vol. 63, pp. 59-66

Mikel Iruskieta, Aitziber Iturricastillo

Idatzizko eta ahozko hizkuntza-irakakuntza online (2019)

In "IKTak eta konpetentzia digitalak hezkuntzan" Eds: Iruskieta, M. Maritxalar, M. Arroyo, A. Camacho, A. 279-294. UEU eta UPV/EHU. Bilbo.

Jennifer Isasi, Mikel Iruskieta

Humanitate Digitalak eta haien ikerketaren nondik norakoak (2019)

In "IKTak eta konpetentzia digitalak hezkuntzan" Eds: Iruskieta, M. Maritxalar, M. Arroyo, A. Camacho, A. 307-332. UEU eta UPV/EHU. Bilbo.

Iratxe Esparza, Mikel Iruskieta

Haur Hezkuntzako ipuin-bilduman emakumearen irudia eta funtzioa: hurbilpen narratologiko eta eLiterarioa (2019)

XX Congreso Internacional de Didáctica de la Lengua y la Literatura: Hizkuntzaren eta Literaturaren didaktika testuinguru eleaniztunetan. Bilbo. SEDLL. 120--121 orr.

Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri, Iñaki Alegria

Euskaldun gazte eta helduen harremanak Twitterren (2019)

III. Ikergazte. Nazioarteko ikerketa euskaraz. Kongresuko artikulu bilduma. Gizarte Zientziak eta Zuzenbidea. 2, pp. 83 - 90

Izaskun Aldezabal, Jose Mari Arriola, Ainara Estarrona

A modular grammar-helping tool for Basque: work in progress (2019)

Proceedings of the NoDaLiDa 2019 Workshop on Constraint Grammar - Methods, Tools and Applications, 30 September 2019, Turku, Finland.https://ep.liu.se/ecp/contents.asp?issue=168

Alicia Pérez, Aitziber Atutxa, Arantza Casillas, Koldo Gojenola, Álvaro Sellart

Inferred joint multigram models for medical term normalization according to ICD (2018)

International Journal of Medical Informatics. Volume 110, February 2018, Pages 111–117

Mikel Iruskieta, Arantxa Otegi, Larraitz Uria, Arantza Diaz de Ilarraza, Amaia Artolazabal

Zer i(ra)kas dezakegu geure corpusekin "jolastuz"? (2018)

Traineru bete lagun: Iñaki Gaminde omenduz. UPV/EHU. 35-66 or.

Arantxa Otegi, Oier Imaz, Arantza Dı́az de Ilarraza, Mikel Iruskieta, Larraitz Uria

ANALHITZA: a tool to extract linguistic information from large corpora in Humanities research (2017)

Procesamiento del Lenguaje Natural 58, pp. 77-84. ISSN: 1135-5948

Unai Atutxa, Mikel Iruskieta, Olatz Ansa, Alejandro Molina

COMPRESS-EUS: I(ra)kasleen laburpenak lortzeko tresna (2017)

EUDIA: Euskararen bariazioa eta bariazioaren irakaskuntza-III. 87-98. https://web-argitalpena.adm.ehu.es/listaproductos.asp?IdProducts=UHPDF187987#

Bel N., González-Blanco E., Iruskieta M.

CLARIN Centro-K-español (2016)

Procesamiento del Lenguaje Natural, 57, 151-154

Begoña Altuna, Maria Jesús Aranzabe, Arantza Diaz de Ilarraza

Euskarazko denbora-informazioaren tratamendu automatikoa TimeMLren eta HeidelTimeren bidez (2016)

Ekaia 30 (2016), 153-165. Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua.

Aldabe I., Maritxalar M., Lopez de Lacalle O.

EHU-ALM: Similarity-Feature Based Approach for Student Response Analysis (2013)

Second Joint Conference on Lexical and Computational Semantics (*SEM), Volume 2: Proceedings of the Seventh International Workshop on Semantic Evaluation (SemEval 2013). Pages 580-–584, Atlanta, Georgia, June 14-15, 2013 https://aclanthology.org/S13-2097.pdf

Aldabe I., Lopez de Lacalle M., Maritxalar M., Martinez E., Uria L.

ArikIturri: An Automatic Question Generator Based on Corpora and NLP Techniques (2006)

In Proceedings of the 8th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS'06), Jhongli (Taiwan), pp. 584-594. 2006. M. Ikeda, K. Ashley, and T.-W. Chan (Eds), LNCS 4053, ISBN: 3-540-35159-0 Springer-Verlag Berlin Heidelberg New York. https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F11774303_58

All HiTZ publications

dh_tabs_full

Analhitza

Norbere corpusetik infromazio linguistikoa ateratzeko tresna erabilerraza

Compress-eus

Testuak laburtzen laguntzeko on-line zerbitzua. Estrakziozko (azpimarratu) eta abstrakziozko (editatu) laburpenak egiten laguntzen du.

 



  • (2020 - 2021)


  • (2019 - 2019)
All HiTZ projects.

leXkit

Generic XML-based Dictionary CMS.

Arikiturri

An Automatic question generator for language learning based on corpora and NLP techniques.

Suna Şeyma Uçar, Itziar Aldabe, Nora Aranberri, Ana Arruarte

Exploring Automatic Readability Assessment for Science Documents within a Multilingual Educational Context (2024)

Uçar, SŞ., Aldabe, I., Aranberri, N. et al. Exploring Automatic Readability Assessment for Science Documents within a Multilingual Educational Context. Int J Artif Intell Educ (2024). https://doi.org/10.1007/s40593-024-00393-2

Irune Ibarra, Asunción Martínez, Jose Maria Arriola

Análisis de las revisiones espontáneas a nivel de palabra para la mejora de la escritura a mano en segundo de Educación Primaria (2024)

Educación en la era digital. Propuestas innovadoras para los desafíos educativos del presente y del futuro. Tirant lo Blanch, capit. 3º, pp.65-77.

Irune Ibarra, Mikel Iruskieta

Intervención individualizada de la transcripción escrita con smartpen y basada en corpus lingüísticos: casos de 2 niños mellizos con trastorno del desarrollo del lenguaje (TDL) (2023)

GRAO 62: Análisis y estudios. 38-49 or.

Ekain Arrieta, Igor Odriozola, Xabier Arregi, Mikel Iruskieta

HABE-IXA euskarazko idazmen-proben corpuseko idazlanen mailakatze automatikoa (2023)

eHizpide 101

Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze

Measuring language distance for historical texts in Basque (2023)

Procesamiento del Lenguaje Natural, Revista no 70, marzo del 2023, pp. 53-61

Miriam Peña-Zabala, Nagore Martinez-Merino, Mikel Iruskieta

UBE: Hezkuntza komunitatea elkareraginean (2023)

Estructura modular, metodologías activas y compromiso social en innovación educativa universitaria: La experiencia de la Facultad de Educación de Bilbao, UPV/EHU (2011-2021)

Aner Egaña, Itziar Aldabe, Oier Lopez de Lacalle

Exploration of Annotation Strategies for Automatic Short Answer Grading (2023)

The 24th International Conference on Artificial Intelligence in Education, AIED 2023

David Lindemann, Aitzol Astigarraga, Marije Bidaguren, Emilio Delgado, Galder Gonzalez, Kepa Sarasola

Inguma eta Wikidata uztartuz, euskarazko zientziaren ezagutza-graforantz (2023)

Lindemann, D. (arg.). Miren Azkarateri esker onez, 15-30. UPV/EHU Argitalpen zerbitzua. Bilbo.

Galder Gonzalez Larrañaga, Olatz Perez de Viñaspre Garralda

Nor da nor Lur Hiztegi Entziklopedikoan?: euskarazko lehenengo entziklopediaren demografia digital alderatua (2023)

Uztaro: giza eta gizarte-zientzien aldizkaria, number 124, pag 25-49

Jose Mari Arriola, Mikel Iruskieta, Irune Ibarra, Asunción Martínez

Semiautomatic Study of Handwriting Development in Basque Children at Primary Schoo (2023)

Conference: The European Conference on Language Learning 2023

Unai Atutxa-Barrenetxea, Mikel Iruskieta

Taller de resumen de textos en euskera basado en la coevaluación y feedback automático (2023)

CIISE¨23 - V CONGRESO INTERNACIONAL EN INCLUSIÓN SOCIAL Y EDUCATIVA

Blanka Klimova, Marcel Pikhart, Katerina Fronckova, Christina Sanchez-Stockhammer, Yulia Stukalina, Mikel Iruskieta, Kübra Okumuş Dağdeler, Eve Lejot, Antigoni Parmaxi, Rocío Bartolomé Rodríguez, Antonio Pareja-Lora

Analysis of foreign language teachers' attitudes towards digital teaching in the European Union countries (2023)

Sustainable Multilingualism 23

Kuzman, Taja ; Ljubešić, Nikola ; Erjavec, Tomaž ; Kopp, Matyáš ; Ogrodniczuk, Maciej ; Osenova, Petya ; Rayson, Paul ; Vidler, John ; Agerri, Rodrigo ; Agirrezabal, Manex ; Agnoloni, Tommaso ; Aires, José ; Albini, Monica ; Alkorta, Jon ; Antiba-Cartazo, Iván ; Arrieta, Ekain ; Barcala, Mario ; Bardanca, Daniel ; Barkarson, Starkaður ; Bartolini, Roberto ; Battistoni, Roberto ; Bel, Nuria ; Bonet Ramos, Maria del Mar ; Calzada Pérez, María ; Cardoso, Aida ; Çöltekin, Çağrı ; Coole, Matthew ; Darģis, Rober

Linguistically annotated multilingual comparable corpora of parliamentary debates in English ParlaMint-en. ana 4.0 (2023)

Slovenian language resource repository CLARIN.SI

Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri

HiTZ-IXA at PoliticES 2023: Document and Sentence Level Text Representations for Demographic Characteristics and Political Ideology Detection. (2023)

Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri (2023). HiTZ-IXA at PoliticES 2023: Document and Sentence Level Text Representations for Demographic Characteristics and Political Ideology Detection. In Proceedings of the Iberian Languages Evaluation Forum (IberLEF 2023) co-located with the Conference of the Spanish Society for Natural Language Processing (SEPLN 2023), Jaén, Spain, September 2023.

M. Pikhart, B. Klimova, F. Meunier, I. Ibarra, F. Suñer, K. Zamborova, M. V. Soulé, R. Bartolome, A. Parmaxi, J.M. Arriola

A Systematic Review of the Cognitive Impact of Digital Media Modalities on Reading Comprehension in L2 (2023)

Investigaciones. Sobre Lectura, 18(2), 56-87.

J.M. Arriola, M. Iruskieta, I. Ibarra, A. Martínez

Semiautomatic Study of Handwriting Development in Basque Children at Primary School. (2023)

https://papers.iafor.org/ https://papers.iafor.org/wp-content/uploads/papers/ecll2023/ECLL2023_70938.pdf

Jose Maria Arriola, Jon Alkorta, Ekain Arrieta, Mikel Iruskieta

Towards automatic essay scoring of Basque language texts from a rule-based approach based on curriculum-aware systems (2023)

Proceedings of the NoDaLiDa 2023 Workshop on Constraint Grammar - Methods, Tools and Applications Eckhard Bick, Trond Trosterud, Tanel Alumäe (Editors)

Irune Ibarra, Asunción Martínez-Arbelaiz, Jose Maria Arriola

Los corpus lingüísticos y los videos de la escritura a mano como herramientas para la mejora de la escritura cursiva (2023)

Actas del 6º Congreso Mundial de Educación EDUCA 2023

Irune Ibarra, Asunción Martínez, Jose Maria Arriola

Buliding bridges between research and schools:Feedback to primary education teachers on handwriting. (2023)

20th Biennial EARLI Conference (EARLI 2023), Thessaloniki, Greece, Abuztuak 23. Book of Abstracts (149. orr.).

Ibarra, I. Martínez-Arbelaiz, A. Arriola, J.M., Iruskieta, M

El proceso de escritura a mano en 2º de primaria: ¿Cómo interpretar las pausas 2 observadas? (2023)

I Congreso Internacional Infancia, Adolescencia y Juventud. INFAPOST. Urtarrilak 19 eta 20.

Gordo, I, Ibarra, I., Iruskieta, M. eta Limpo, T.

Azkar idatzi eta ortografia onarekin! (2023)

Booktegi

Mikel Iruskieta

Herramientas Digitales para las Humanidades Digitales en la e-infraestructura CLARIN (2022)

Creación de un proyecto en humanidades digitales basado en el análisis de textos: modelado y procesamiento

Irune Ibarra, Mikel Iruskieta

Disgrafia hobetzeko esku-hartzea idazkailu digitala erabiliz (2022)

UZTARO 121, 155-178

Ibarra, I. eta Iruskieta M.

Corpus lingüísticos, smartpen y whatsapp: Intervención en escritura de una madre con sus hijos (2022)

IV Congreso internacional en Inclusión Social y Educativa: CIISE

Jon Alkorta, Mikel Iruskieta

Adding the Basque Parliament Corpus to ParlaMint Project (2022)

ParlaCLARIN III at LREC2022 - Workshop on Creating, Enriching and Using Parliamentary Corpora: 107–110

Mikel Iruskieta, Ainara Estarrona, Aritz Farwell, German Rigau

INTELE: promoviendo la participación en las infraestructuras: CLARIN y DARIAH (2022)

The International Congress on Libraries & Digital Humanities: projects and challenges

Mikel Iruskieta, Mari Mar Boillos

Aproximación al género Trabajo de Fin de Grado en euskera: hacia una identificación de las características lingüístico-discursivas (2022)

In Elena Alarcón, José Sanchez-Santamaria, Purificación Cruz (Coord.) Nuevos contenidos para una nueva docencia, 283-296

Jose Mari Arriola

MACHINE TRANSLATION AS AN AID FOR WRITING BY COMPUTER SCIENCE UNIVERSITY STUDENTS (2022)

15th annual International Conference of Education, Research and Innovation, 7-9 November, 2022 Seville, Spain

Mikel Iruskieta, Ainara Estarrona, Aritz Farwell, German Rigau

INTELE : promoviendo la participación en las infraestructuras ERIC CLARIN y DARIAH (2022)

Boletín ANABAD. LXXII (2022), NÚM. 2, ABRIL-JUNIO. MADRID. ISSN: 2794-0519 (USB) - 2444-7293 (Internet)

Amaia Aguirregoitia Martinez, Kepa Bengoetxea Kortazar, Itziar Gonzalez-Dios

Journal of Immersion and Content-Based Language Education, Volume 9, Issue 1, May 2021, p. 4 - 30

Abel Camacho, Mikel Iruskieta

Euskararen i(ra)kaskuntza-prozesuak: hezkuntza eta hizkuntza teknologiak (2021)

Tantak 32-2: 9-31

Itziar Gonzalez-Dios, Uxoa Iñurrieta, Igone Zabala

General and Specialised Corpora to Raise Linguistic Awareness in a Language Undergoing the Normalisation Process: Academic Writing in Basque (2021)

Gonzalez Dios, I.; Iñurrieta, U.; Zabala, I. General and specialised corpora to raise linguistic awareness in a language undergoing the normalisation process: academic writing in Basque. A: AELFE-TAPP 2021 (19th AELFE Conference, 2nd TAPP Conference). "Multilingual academic and professional communication in a networked world. Proceedings of AELFE-TAPP 2021 (19th AELFE Conference, 2nd TAPP Conference). Vilanova i la Geltrú (Barcelona), 7-9 July 2021". Vilanova i la Geltrú: Universitat Politècnica de Catalunya, 2021, ISBN 978-84-9880-943-5.

Igone Zabala, Izaskun Aldezabal, Maria Jesus Aranzabe

Academic Research Works and Domain Dinamics: Resources and Tools for Basque Academic Writing (2021)

18th International Conference on Minority Languages (Bilbao, 2021/03/24-26)

Mikel Iruskieta

Herramientas Digitales para las Humanidades Digitales en la e-infraestructura CLARIN (2021)

Curso de Verano: Creación de un Proyecto en Humanidades Digitales basado en el análisis de textos: Modelado y Procesamiento

Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri

Social analysis of young Basque-speaking communities in twitter. (2021)

Journal of Multilingual and Multicultural Development, pp 1-15, Routledge, 2021.

Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ricardo Etxepare, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze

The First Annotated Corpus of Historical Basque (2021)

Digital Scholarship in the Humanities, vol. 37(2), pp. 391-404

Irune Ibarra, Mikel Iruskieta

Smartpen and language corpora: handwriting interventions in children with learning difficulties (2021)

Understanding Language and Literacy Development in the Digital Age – e-LADDA CON 2021 - 28th and 29th September

Mikel Iruskieta, Maria del Mar Boillos

Los modelos discursivos de los trabajos finales de grado del área de educación en euskera (2021)

Congreso Universitario Internacional sobre Contenidos, Investigación, Innovación y Docencia.

Irune Ibarra, Unai Atutxa, Mikel Iruskieta

Idazteko zailtasunak detektatzeko eta esku hartzeko proposamena Lehen Hezkuntzan (2021)

Ikastorratza: 1-29

Mikel Iruskieta

Helduen hizkuntza i(ra)kaskuntzan hizkuntza-teknologiak: zenbait arrakasta eta euskararen etorkizuneko erronkak (2021)

Euskarabidea 2020-2021 ikasturtearen irekitze-ekitaldira

Igone Zabala, María Jesús Aranzabe, Izaskun Aldezabal

Retos actuales del desarrollo y aprendizaje de los registros académicos orales y escritos del euskera (2021)

Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación 88, pp. 31-50

Ibarra, I. Iruskieta M., Martínez-Arbelaiz, A

Hizkuntzen corpusen bidez 2. mailako ikasleen transkripzioa ebaluatzeko proben euskaratzea (2021)

Euskararentzako hizkuntza-teknologia Humanitateetan eta Zientzia Sozialetan garatzeko CLARIAH-EUS azpiegitura diseinatzen jardunaldia

Unai Atutxa-Barrenetxea, Arantza Diaz de Ilarraza, Mikel Iruskieta, Olatz Ansa

Unibertsitateko ikasleen laburpen-gaitasunaren azterketa eta testuaren egitura hierarkikoan oinarrituriko atzeraelikadura automatikoa (2021)

Gizarte zientziak eta zuzenbidea: IV. Ikergazte Nazioarteko Ikerteta Euskaraz. 2021eko ekainaren 9, 10 eta 11 Gasteiz, Euskal Herria. (pp. 247-254)

Oscar Sainz, Oier Lopez de Lacalle, Itziar Aldabe, Montse Maritxalar

Domain Adapted Distant Supervision for Pedagogically Motivated Relation Extraction (2020)

Proceeding of 12th Edition of its Language Resources and Evaluation Conference (LREC2020). Marseille, France

Andrea Horbach, Itziar Aldabe, Marie Bexte, Oier Lopez de Lacalle and Montse Maritxalar

Linguistic Appropriateness and Pedagogic Usefulness of Reading Comprehension Questions (2020)

Proceeding of 12th Edition of its Language Resources and Evaluation Conference (LREC2020). Marseille, France

Mikel Iruskieta, Amaia Arroyo-Sagasta, Abel Camacho, Montse Maritxalar

Teknologia, testuinguru digitala eta konpetentzia digitalak hezkuntzan (2020)

Euskonews 748. ISSN: 1139-3629. URL: http://www.euskonews.eus/zbk/748/teknologia-testuinguru-digitala-eta-konpetentzia-digitalak-hezkuntzan/ar-0748001002E/

Kepa Bengoetxea, Itziar Gonzalez-Dios, Amaia Aguirregoitia

AzterTest: Open source linguistic and stylistic analysis tool (2020)

Procesamiento del Lenguaje Natural, 64, 61-68. http://journal.sepln.org/sepln/ojs/ojs/index.php/pln/article/view/6196

Itziar Gonzalez-Dios, Kepa Bengoetxea, Amaia Aguirregoitia

LagunTest: A NLP Based Application to Enhance Reading Comprehension (2020)

1st Workshop on Tools and Resources to Empower People with REAding DIfficulties (READI2020), pages 63–69. ISBN: 979-10-95546-44-3 https://www.aclweb.org/anthology/2020.readi-1.10/ https://lrec2020.lrec-conf.org/media/proceedings/Workshops/Books/READI2020book.pdf

Nora Aranberri

With or without you? Effects of using machine translation to write flash fiction in the foreign language (2020)

Proceedings of the 22nd Annual Conference of the European Association for Machine Translation, p. 165–174, Lisboa, Portugal, November 2020.

Jose Mari Arriola, Josu Goikoetxea, Mikel Iruskieta

Hizkuntza-teknologiak hizkuntzen ikas-irakaskuntzan: zenbat aukera, hainbat erronka (2020)

ehizpide 95: 1--21

Ibarra, I., Ortube, M., Iruskieta, M.

Loturak landuz: idazketa errazeko programa (2020)

Booktegi.

Hormaetxe G., Iruskieta M.

Parekoen behaketarekin komunikazio-gaitasuna ebaluatzen: zer dute nahiago ikasleek, errubrika tradizionala ala bideo-behaketa (2020)

e-Hizpide 96

Camacho A., Iruskieta M., Latatu A., Lonbide P.

UEUren Online ikaskuntzarako eredu pedagogikoaren sorrera eta garapena (2020)

UZTARO 118, 5-38

Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ricardo Etxepare, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze

Sintaktikoki etiketatutako euskarazko corpus historikoa eraikitzen (2020)

Fontes Linguae Vasconum 50 urte. Ekarpen berriak euskararen ikerketari. Nuevas aportaciones al estudio de la lengua vasca

Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ricardo Etxepare, Manuel Padilla-Moyano, Ander Soraluze

Dealing with dialectal variation in the construction of the Basque historical corpus (2020)

Proceedings of the 7th Workshop on NLP for similar languages, varieties and dialects (VarDial2020 at COLING 2020).

Unai Atutxa, Mikel Iruskieta, Olatz Ansa

Laburpena eskolan: estrakzioaren eta abstrakzioaren arteko zubia eskolan (2020)

Hizkuntzaren eta Literaturaren Didaktika testuinguru eleaniztunetan: Hizkuntzaren eta Literaturaren Didaktikaren Nazioarteko XX. Kongresuko aktak. 57-66.

Mikel Iruskieta, Arantza Diaz de Ilarraza

Tecnologı́as del lenguaje para la enseñanza e investigación en Humanidades Digitales (2019)

Universidad de La Habana

Ainara Estarrona, Izaskun Etxeberria, Ander Soraluze, Manuel Padilla-Moyano

Spelling Normalisation of Basque Historical Texts (2019)

Procesamiento del Lenguaje Natural, vol. 63, pp. 59-66

Mikel Iruskieta, Aitziber Iturricastillo

Idatzizko eta ahozko hizkuntza-irakakuntza online (2019)

In "IKTak eta konpetentzia digitalak hezkuntzan" Eds: Iruskieta, M. Maritxalar, M. Arroyo, A. Camacho, A. 279-294. UEU eta UPV/EHU. Bilbo.

Jennifer Isasi, Mikel Iruskieta

Humanitate Digitalak eta haien ikerketaren nondik norakoak (2019)

In "IKTak eta konpetentzia digitalak hezkuntzan" Eds: Iruskieta, M. Maritxalar, M. Arroyo, A. Camacho, A. 307-332. UEU eta UPV/EHU. Bilbo.

Iratxe Esparza, Mikel Iruskieta

Haur Hezkuntzako ipuin-bilduman emakumearen irudia eta funtzioa: hurbilpen narratologiko eta eLiterarioa (2019)

XX Congreso Internacional de Didáctica de la Lengua y la Literatura: Hizkuntzaren eta Literaturaren didaktika testuinguru eleaniztunetan. Bilbo. SEDLL. 120--121 orr.

Joseba Fernandez de Landa, Rodrigo Agerri, Iñaki Alegria

Euskaldun gazte eta helduen harremanak Twitterren (2019)

III. Ikergazte. Nazioarteko ikerketa euskaraz. Kongresuko artikulu bilduma. Gizarte Zientziak eta Zuzenbidea. 2, pp. 83 - 90

Izaskun Aldezabal, Jose Mari Arriola, Ainara Estarrona

A modular grammar-helping tool for Basque: work in progress (2019)

Proceedings of the NoDaLiDa 2019 Workshop on Constraint Grammar - Methods, Tools and Applications, 30 September 2019, Turku, Finland.https://ep.liu.se/ecp/contents.asp?issue=168

Alicia Pérez, Aitziber Atutxa, Arantza Casillas, Koldo Gojenola, Álvaro Sellart

Inferred joint multigram models for medical term normalization according to ICD (2018)

International Journal of Medical Informatics. Volume 110, February 2018, Pages 111–117

Mikel Iruskieta, Arantxa Otegi, Larraitz Uria, Arantza Diaz de Ilarraza, Amaia Artolazabal

Zer i(ra)kas dezakegu geure corpusekin "jolastuz"? (2018)

Traineru bete lagun: Iñaki Gaminde omenduz. UPV/EHU. 35-66 or.

Arantxa Otegi, Oier Imaz, Arantza Dı́az de Ilarraza, Mikel Iruskieta, Larraitz Uria

ANALHITZA: a tool to extract linguistic information from large corpora in Humanities research (2017)

Procesamiento del Lenguaje Natural 58, pp. 77-84. ISSN: 1135-5948

Unai Atutxa, Mikel Iruskieta, Olatz Ansa, Alejandro Molina

COMPRESS-EUS: I(ra)kasleen laburpenak lortzeko tresna (2017)

EUDIA: Euskararen bariazioa eta bariazioaren irakaskuntza-III. 87-98. https://web-argitalpena.adm.ehu.es/listaproductos.asp?IdProducts=UHPDF187987#

Bel N., González-Blanco E., Iruskieta M.

CLARIN Centro-K-español (2016)

Procesamiento del Lenguaje Natural, 57, 151-154

Begoña Altuna, Maria Jesús Aranzabe, Arantza Diaz de Ilarraza

Euskarazko denbora-informazioaren tratamendu automatikoa TimeMLren eta HeidelTimeren bidez (2016)

Ekaia 30 (2016), 153-165. Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua.

Aldabe I., Maritxalar M., Lopez de Lacalle O.

EHU-ALM: Similarity-Feature Based Approach for Student Response Analysis (2013)

Second Joint Conference on Lexical and Computational Semantics (*SEM), Volume 2: Proceedings of the Seventh International Workshop on Semantic Evaluation (SemEval 2013). Pages 580-–584, Atlanta, Georgia, June 14-15, 2013 https://aclanthology.org/S13-2097.pdf

Aldabe I., Lopez de Lacalle M., Maritxalar M., Martinez E., Uria L.

ArikIturri: An Automatic Question Generator Based on Corpora and NLP Techniques (2006)

In Proceedings of the 8th International Conference on Intelligent Tutoring Systems (ITS'06), Jhongli (Taiwan), pp. 584-594. 2006. M. Ikeda, K. Ashley, and T.-W. Chan (Eds), LNCS 4053, ISBN: 3-540-35159-0 Springer-Verlag Berlin Heidelberg New York. https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F11774303_58

All HiTZ publications